A gyónásról
Jézus szóba áll a bűnösökkel és együtt étkezik velük - ütköznek
meg nép tudorai, a farizeusok és az írástudók ezen. De ha ezt nem
tenné
meg Jézus küldetését hazudtolná meg. Mert ő azért jött, hogy
felemelje
az elesetteket. Ahogy ő mondta: "Nem az egészségeseknek kell az
orvos,
hanem a betegeknek. Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a
bűnösöket."
Jézus azt a felszabadító igazságot hirdeti és éli meg, hogy Isten
a
megtérő bűnösöknek megbocsát. Úgy, ahogyan azt annak előtte egy
zsidó
ember el sem tudta képzelni; úgy ahogy mi emberek egymásnak nem
tudunk
megbocsátani: maradéktalanul, mindenféle jóvátételek, elvárások és
keserű szájíz nélkül.
De Isten nem csak megbocsát, hanem hazavár bennünket a bűn
útjáról,
mint a tékozló fiút atyja, aki minden nap kémleli a látóhatárt:
jön-e
már haza fia? Isten felkutat minket, bűnösöket, mint a pásztor az
elveszet juhát; mint az asszony az elveszett drachmáját. És örül,
ha
megtalálja, örül az Isten ha megtalál, felhőtlen örömmel. S ezt az
örömét másokkal, az igazakkal, az el nem veszettekkel, az
angyalokkal
is meg akarja osztani.
Isten öröméről szól az evangélium. Arról az öröméről, melyhez kell
a mi
közreműködésünk. Kell a mi szabad akaratból hozott döntésünk
mellette.
Ez egy folyamat, amely nem oldható meg, nem játszható el egy két
perces
gyónásban.
Talán nem illik beszélni róla, vagy inkább szokatlan erről
beszélni, de
azt hiszem ide kínálkozik. A papok nagyon ritkán beszélnek a
gyóntatási
tapasztalataikról, pláne a hívek előtt nem. Talán azért nem, mert
azt
gondolják sokan, hogy ez is a gyónási titok hétpecsétes világába
tartozik. A gyónási titok a gyónó személy szerint megnevezését,
vagy
konkrét utalását tiltja meg, s nem vonatkozik a nagy
általánosságban
megfogalmazott dolgokra. És úgy gondolom jó, ha tudjátok, hogy a
gyóntatószék rácsának másik oldalán lévő miként érez
kegyelemközvetítés
közben, mert ez nem közömbös a gyónás egészére nézve.
A közelmúltban a "Távlatok" című folyóirat egy hozzászólási
rovatot
közölt a gyónással kapcsolatban. Ebben papok és hívek egyaránt
nyilatkoztak. Összevetve több negatív vélemény hangzott el a jelen
helyzetről, mint pozitív. Mint például annak az ötvenkét éve pap
véleménye, miszerint egyre kevésbé tud örülni annak, ha a
gyóntatószék
előtt hosszú embersorok állnak. Nem azért mert fáradt, hanem mert
attól
fél, hogy ezek az emberek valójában nem is gyónni akarnak, hanem
vagy
eleget akarnak tenni egy szokásnak, parancsnak (temetési mise,
búcsú,
elsőpéntek, karácsonyi, húsvéti gyónás), vagy meg akarják
nyugtatni
anyjukat, feleségüket, hogy hagyjanak fel a folytonos unszolással,
hogy
mikor mennek már el gyónni. Ez pap azt tapasztalta, melyet jómagam
is
alátámasztok, hogy a gyónásokon résztvevő emberek nagy része nem
készül
fel a gyónásra! Hogyan lehet gyümölcsöző az ilyen gyónás?
Egyáltalán
gyónás-e az olyan gyónás, amely bűnbánat nélkül megszokásból, vagy
parancsra történik és nem őszinte személyes elhatározásból?
Mi kell egy jó gyónáshoz, hogy Istennek azt az örömet okozzuk,
amelyről
a mai evangélium beszél, és hogy nekünk is azt jelentse, amire
Krisztus
Urunk rendelte. Kell hozzá a bűnbánatnak az a türelmes, el nem
sietett
folyamata, amely áll a mi bűnösségünk beismeréséből, a bánatból,
az
irgalmas Istennel való találkozásból és a megtérésből.
Bűnösségünk beismerése.
Jelen világunk tagadja a bűnt. A bűnről úgy beszél, mint az
önmegvalósítás során fellépő hibákról. Ez a Sátán legmodernebb
csele:
elhiteti velünk az, hogy tulajdonképpen nincs is bűn. Szépítés
nélkül
be kell ismernünk bűneinket, mert a bűn igenis létező hétköznapi
valóság. Ez a mozzanat úgy jelenik meg a tékozló fiú történetében,
hogy
a fiú magába száll és azt mondja: "Atyám házában hány napszámos
bővelkedik kenyérben, én meg itt éhen halok." - vagyis felismeri
bűnét.
A bűn pedig nem az hogy valami bűnös tettet tetszek, hanem a bűn
az,
hogy elfordulok Isten éltető szeretetétől. És ennek a bűnös,
Istentől
elfordul állapotnak a vadhajtásai a bűnök. A bűn olyan, mint az a
burgonya, amelyet az éltető napfénytől, talajtól, víztől elzárva
egy
sötét száraz pincébe tesznek. Ott kicsírázik, de éltető elemek
hiányában csak saját magát emészti fel és végül elpusztul.
Bűnösségük beismerése tehát annak belátása, hogy elfordultunk
Istentől,
aki egyedül adhat nekünk igazi, emberhez méltó életet.
A bűnbánat következő lépése a bánat.
A bánat annak felismerése, hogy a bűnnel mérhetetlenül
megbántottuk,
megsértettük életadó, szerető Istenünket. Nem állhatunk csak úgy
oda
ezek után Isten elé azt mondva, hogy: 'Bocs Isten! Felejtsük el
ami
volt, ezentúl jó fiú leszek! Ahogy a tékozló fiú is tudta, hogy
nem
mehet csak úgy haza: "azt mondom atyámnak: Atyám vétkeztem az ég
ellen
és teellened. Arra már nem vagyok méltó, hogy fiadnak nevezz, csak
béreseid közé fogadj be."
Ezután következik a bűnbánat csúcsa: a hazatérés - az irgalmas
Istennel
való találkozás. Ez történik tulajdonképpen a gyóntatószékben a
szertartás keretében. Ekkor Isten válaszol bűnbánatunkra:
megbocsát és
visszafogad bennünket, mint az atya a tékozló fiúnak, akinek eléje
ment, megölelte megcsókolta az a csont és bőr kiéhezett, koszos,
disznószagú fiút. Így bocsát meg nekünk Isten. Így vár haza minden
nap
a bűn útjáról, szalad elénk és megölel megcsókol, bármily büdösek,
koszosak, bűnösek vagyunk is.
A gyónást követi a megtérés, amelyben Istenhez fordulásunkat
véglegesítjük: elfordulunk a bűntől, a semmitől, hogy az életadó,
szerető Isten felé forduljunk. Ez az amit másképp erős
elhatározásnak
neveznek, amely azt jelenti gyakorlatilag, hogy Isten bocsánata
után
nem folytathatjuk életünket ott, ahol abbahagytuk, mindent hagyva
a
régi kerékvágásban. Ha nem akarunk változtatni életünkön ez úgy
néz ki,
mintha a tékozló fiú az érzelmes hazatérés után megint felmarkolná
a
pénzt és visszatérne a bűnös városba otthagyva ismét az atyai
házat.
Érdemes egyszer elgondolkodni azon, hogy Isten micsoda türelemmel
van
irántunk, amikor úgy gyónunk, hogy nem is akarunk változtatni
életünkön.
Akarod, hogy Isten téged is megöleljen, megcsókoljon, mint ahogy a
tékozló fiút atyja? Egyedül rajtad áll, hogy hazatérsz-e igaz,
bűnbánó
szívvel. Ha nem térsz haza Isten fájó szívvel tovább kémleli a
látóhatárt, mindhiába. S ha hazatérsz Isten és angyalai jobban
örülnek
az égben érted, mint kilencvenkilenc igazon.
Vissza a
kezdőlaphoz